۴ دی ۱۳۹۰، ۱۳:۴۷
کد خبر: 30730554
T T
۰ نفر

تهران- عرضه ي اوليه 140 ميليون سهم شركت پتروشيمي مارون روز سه شنبه هفته جاري ،ششم دي ماه، در بازار دوم فرابورس انجام مي شود.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا، شركت پتروشیمی مارون دارای 4 هزار میلیارد ریال سرمایه است. شركت كارگزاری مفید به عنوان كارگزار عرضه كننده و هر ایستگاه معاملاتی 240 هزار سهم و هر معامله گر می تواند 500 سهم از سهام پتروشیمی مارون را خریداری كند.

با توجه به درج نماد معاملاتی شركت پتروشیمی مارون در بازار دوم و محدودیت هایی كه در اساسنامه صندوق های سرمایه گذاری مشترك وجود دارد، این صندوق ها هیچ گونه سهمیه ای برای خرید سهام ندارند و حتی صندوق هایی كه ایستگاه معاملاتی مجزا دارند، نمی توانند از ایستگاه معاملاتی خود برای ثبت سفارش خرید در این نماد معاملاتی استفاده كنند.

'حمید رضا اسكندری ' رییس هیات مدیره پتروشیمی مارون در نشستی مشترك با ' سیدرحیم شریف موسوی ' مدیر عامل شركت پتروشیمی مارون در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری جلسه معارفه پیش از عرضه سهام در فرابورس پتروشیمی مارون و اعلام آخرین وضعیت مالی و عملیاتی از سوی مسئولان آن،گفت: پتروشیمی مارون دومین واحد الفین جهان و یكی از ارزشمند ترین دارایی های كشور است.

وی تصریح كرد: پتروشیمی مارون یكی از طلایی‌ترین سهام مجموعه سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا) است و بعد از عرضه سهام آن هم هیچ تغییری در این حمایت‌ها رخ نمی دهد.

اسكندری در خصوص سهام پتروشیمی لاله كه 64 درصد از آن متعلق به شركت پتروشیمی مارون است، ادامه داد:‌ این شركت در حالی ۴۵ درصد از سهام پتروشیمی لاله را در اختیار داشت كه دو شریك دیگر آن یك شركت خارجی و یك بخش خصوصی ایرانی بودند كه به خاطر عدم حضور شریك خارجی در ۸ ماه، جلسات هیات مدیره آن برگزار نمی‌شد تا اینكه بعد از رایزنی‌های متعدد اقدام به خرید سهم شریك خارجی به قیمت بسیار مناسب و ناچیز یعنی حدود ۲۰ میلیارد تومان كردیم، با این خرید سهم ۴۵ درصدی پتروشیمی مارون به ۶۴ درصد رسید.

وی ادامه داد:‌ پتروشیمی لاله شركتی زیان ده بود، اما پس از اخذ سه كرسی هیات مدیره توسط پتروشیمی مارون، این شركت با 100درصد ظرفیت در حال فعالیت است.

در ادامه این نشست ' سیدرحیم شریف‌موسوی 'مدیرعامل پتروشیمی مارون با اشاره به تركیب سهامداری این شركت، بزرگترین مزیت آن را خوراك گاز طبیعی و تبدیل ۵۸ درصد از خوراك دریافتی به اتیلن دانست كه این نسبت در شركت‌های دیگر پتروشیمی حدود ۳۲ درصد است.

به گفته وی شركت پتروشیمی مارون یكی از بزرگترین تولیدكنندگان محصولات الفینی در منطقه و جهان است كه در اول بهمن 77 برای اجرای الفین هفتم با ظرفیت 1.1 میلیون تن تأسیس شد.

این مجتمع در زمینی به مساحت 102.5 هكتار و در دو منطقه جغرافیایی احداث شده است. منطقه اول كریت كمپ اهواز است كه واحد بازیابی اتان از گاز طبیعی در آن مستقر است و در زمینی به مساجت 9.5 هكتار در كیلومتر 15 جاده اهواز -ماهشهر مستقر است.

وی ادامه داد: خوراك اتان واحد الفین از گاز طبیعی تولید شده و با خط لوله 95 كیلومتری به منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی امام ارسال می‌شود. منطقه دوم منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندر امام است كه واحد الفین به همراه واحدهای پلی اتیلن سنگین، پلی پروپیلن، اتیلن اكساید و اتیلن گلایكول و سرویس‌های جانبی و آفسایت آن در زمینه به مساحت 93 هكتار واقع است .

شریف موسوی افزود: خوراك شركت عمدتا روزانه 25 میلیون مترمكعب گاز طبیعی است كه از كارخانه گاز و گاز مایع در منطقه اهواز تهیه می‌شود همچنین شركت در صورت ر سیدن به ظرفیت، سالانه پنج هزار تن بوتن و 100 هزار تن پروپیلن نیاز دارد كه از سایر مجتمع‌ها داخلی مانند پتروشیمی امیركبیر و پتروشیمی جم می‌تواند تأمین كند.

وی ادامه داد: درحالی اتیلن اصلی‌ترین عنصر پتروشیمی به شمار می‌رود كه گاز مورد نیاز پتروشیمی مارون به جای بخش خصوصی از دولت خریداری می‌شود. در این میان طی سال گذشته، شركت توانست تأمین خوراك خود را با ایجاد سیستم‌های جانبی و تعاملاتی با صنعت نفت به حداقل ۹۵ درصد برساند. در این رابطه در حالی دیگر شركت‌ها مشكل دارند كه اقدام به شناسایی سه منبع جدید برای خوراك كرده‌ایم كه با یكی از آنها توافق شده و یكی دیگر هم در حال بررسی و مذاكره هستیم. بنابراین به رغم كاهش كیفی و كمی گاز، تاكنون هیچ مشكلی برای تأمین خوراك و تولید نداشته‌ایم و با ۹۵ درصد ظرفیت فعال هستیم.

وی اظهار داشت: طبق مصوبه سال گذشته مجمع، در حال ورود به واحدهای پایین‌دستی هستیم. همچنین درسال بعد با افزایش تولید قادر خواهیم بود نسبت به سودآوری بیشتر شركت امیدوار باشیم. در این رابط مجمع با افزایش ۲۰ درصد تولید الفین موافقت كرده است.

وی چشم انداز 10 ساله شركت را سود آور دانست و افزود: بر ا ساس برنامه ها قرار است 5 درصد از سهام بانك نفت متعلق به پتروشیمی مارون باشد.

شریف موسوی در رابطه با مسائل مالی شركت نیز گفت: این شركت دارای مطالباتی از شركت‌ها و بنگاه‌ها است كه نسبت به دریافت آنها اقدام كرده‌ و می‌كنیم.

وی در خصوص تهدیدهای شركت پتروشیمی مارون نیز گفت: با توجه به بهتر شدن شرایط تولید در نیمه دوم سال، طی سه ماه اخیر از وضعیت تولید مناسبتری برخوردار شده ایم.

شریف موسوی ادامه داد: وزن صادرات به اروپا بین ۱۰ تا ۱۲ درصد بوده كه با توجه به اعمال تحریم‌های جدید برنامه ریزی هایی انجام شده و اگر نتوانیم این میزان صادرات را بفروشیم در جای دیگری اقدام به فروش خواهیم كرد

مدیر عامل شركت پتروشیمی مارون در خصوص هدفمند كردن یارانه ها نیز گفت: هر چند اجرای این قانون تهدید به نظر می رسید اما دولت قیمت ها را كه به نرخ بهار 89 فوب خلیج فارس نگه داشته بود را واقعی كرد ضمن آنكه به شركت اجازه داد تا از بورس خارج شود و بورس كالا نیز به میزان كشف قیمت حضور داشته باشد و مابقی محصولات در بازار آزاد به فروش برسد در نتیجه هدفمند كردن یارانه ها مشكلی را برای شركت ایجاد نكرد.

گفتنی است، درحال حاضر ۳۰ درصد از سهام این شركت در اختیار سهام عدالت، ۳۳.۵ درصد در اختیار ساتا و زیر مجموعه‌های آن، ۱۵ درصد توسط تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی، ۲۰ درصد توسط صندوق صنعت نفت و ۷ درصد دیگر در اختیار نفت و گاز پارسیان قرار دارد.

اقتصام** 9141 **1561
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد